• Snabb leverans
  • Livstidsgaranti
OS-knivarna Kristin og Håkon
Vår historia

OS-knivarna Kristin og Håkon

DET OLYMPISKA ÄVENTYRET PÅ LILLEHAMMER – OCH PÅ BRUSLETTO KNIVFABRIKEN

Efter lanseringen av Hunter-kniven har Brusletto haft ett brett urval av knivar på marknaden under de senaste tre decennierna. Dessa knivar har använts för arbete, fritid och fester, men de har alla den gemensamma nämnaren att de är av solid Brusletto-kvalitet vad gäller skaft, blad och slida.



Det var dock de olympiska vinterspelen i Lillehammer 1994 som verkligen satte ny vind i seglen på knivfabriken på Geilo. 1990, ledningen för Brusletto & Co AS kontaktar LOOC, Olympiska Kommittén i Norge, för att presentera sina planer på en kniv till OS. De presenterade Silverboy-kniven, men förhandlingarna ledde inte. Brusletto ansåg att de villkor som LOOC satte var orealistiska för företaget.



Två år senare kontaktades Brusletto av LOOC igen, då de hade organiserat licenstillverkningen och ville ha en dialog med knivfabriken. Brusletto hade precis utvecklat Kristin-kniven som ännu inte lanserats och de presenterade även en skiss på Håkon-kniven som var något större. Dessa knivar hade lägre priser än Sølvgutten och väckte stort intresse hos LOOC. Samarbetsavtalet hade fortfarande strikta villkor. En avgift påfördes LOOC och Brusletto var tvungen att garantera 500 000 NOK. För att uppfylla garantin var företaget tvunget att sälja 17 000 knivar. Hol kommun var villig att bidra med hälften av garantin och avtalet med LOOC tecknades hösten 1992.



Försäljningen av de specialdesignade OS-knivarna Håkon och Kristin startade i jultiden 1992. De blev en omedelbar succé och redan i februari 1993 uppfylldes garantin. Brusletto var tvungen att anställa mer personal för att möta efterfrågan. De hade snart 50 anställda, dubbelt så många som vanligt, och producerade 1 000 knivar dagligen. Under 1993 hade Brusletto sålt olympiska knivar för 25 miljoner NOK, ett rekord!

Försäljningen av OS-knivarna Håkon och Kristin sjönk under själva OS och försäljningen 1994 var betydligt lägre än föregående år. Totalt såldes dock 200 000 knivar för totalt 40 miljoner norska kronor.



Som många andra norska företag var det viktigt för Brusletto & Co AS för att använda framgångarna från OS för att etablera sig på marknaden och få bestående resultat. Mot slutet av 1993 beslutade man sig därför för att lansera företaget och produkterna med ny logotyp, förpackning och presentationsmaterial. Den grafiska formgivaren Trond Andersson från Ål fick uppdraget att ge företaget ett nytt yttre utseende. Detta var en lyckad grafisk förändring.

1994, Brusletto & Co AS ett samarbete med Brødrene Øyo för att etablera ett separat säljbolag. Det nya företaget fick namnet Geilo Produkter AS.